Afgelopen week werd de 21e editie van het WK voetbal afgetrapt in gastland Rusland. De komende tijd strijden 32 teams erom zich ‘de beste van de wereld’ te mogen noemen, maar een ding is zeker: wij zijn het niet. Want net als bij het EK van 2016 wist Nederland zich ook bij dit WK niet te kwalificeren. In onze film ‘El Salvador’ worden oude wedstrijden teruggekeken. In deze blog blijven we daar een beetje in hangen; we kijken namelijk naar wat fijne oude voetbalreclames!

Take It to the Next Level – Nike (2008)

De eerste reclame die we bekijken is er een van Nike. Niet gek, want Nike is zo’n beetje ‘Die Weltmeister’ van de reclames. Deze reclame komt uit 2008 en was toen al z’n tijd ver vooruit. De gehele reclame is namelijk gedraaid vanuit een P(oint) O(f) V(iew) standpunt. Dit zorgt voor een levensechte beleving en is zo’n 10 jaar later nog steeds een veelgebruikt trucje om de kijker het gevoel te geven onderdeel te zijn van een film. Opvallend aan deze reclame is dat de persoon vanuit wiens perspectief we kijken een Nederlandse speler is. Those were the days… 😉

The Da Da Da Bavarian ad – Pepsi (2006)

De volgende reclame is veruit de vreemdste en met stip grappigste reclame uit dit rijtje. We gaan terug naar het jaar 2006 waarin onze oosterburen de grasmatten hadden uitgerold. Toen Brazilië, Engeland, Oekraïne en Argentinië uitgeschakeld waren, hadden hun spelers genoeg tijd om in het gastland Duitsland rond te kijken. Zodoende belanden enkele profvoetballers in een Duitse biertent, waar ze het tegen ‘Bavarians’ gekleed in lederhosen moeten opnemen voor een overheerlijke Pepsi. Een heerlijk droge reclame die je ongetwijfeld aan het lachen brengt.

Truly Madly Deeply – Puma (2010)

De volgende reclame bewijst dat een goede film simpel mag zijn. Geen moeilijke shots, geen bekende voetballers; niks meer dan een stel Engelse gasten die samen een lied zingen. Eerlijk, oprecht en simpel maar zeker doeltreffend.

Totaal Voetbal – Fox Sports (2013)

Natuurlijk mag ook een Nederlandse reclame aan dit rijtje niet ontbreken. Regisseur Johan Kramer weet als geen ander hoe hij gevoel op beeld vast moet leggen. In deze reclame weet hij op een prachtige manier ‘het voetbalgevoel’ vast te leggen. Een gevoel dat ongeacht voor welk team je juicht, universeel is.

Pietertje – Calvé Pindakaas (2010)

Ik was eigenlijk al klaar met schrijven, maar er knaagde nog iets. Opeens wist ik het: Pietertje! Deze goudeerlijke reclame uit 2010 won terecht een Gouden Loekie en mag natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje. Een heel sterk bedachte reclame met een prachtige plottwist: “Pietertje, kom maar efkes wisselen jongen!”

Nog even doorjuichen?