Wie dacht dat de Superbowl alleen maar over Football ging, heeft het fout. Met een gemiddeld budget van 4.5 miljoen dollar per reclamespot, hoef je je om de wedstrijd heen ook echt niet te vervelen. In deze blog bekijken we vijf pareltjes van de afgelopen editie.

 Miljoenen kijkers

De Super Bowl – dé American football-finale – werd dit jaar op 1 februari uitgezonden. Wereldwijd zitten tientallen miljoenen kijkers voor de televisie om het spektakel te bekijken. Er wordt echter niet alleen voor de sportieve prestaties gekeken, ook de bijzondere reclames zijn geliefd bij de kijkers. En als je je product aan zoveel kijkers tegelijk wil laten zien, dan kost je dat geld, heel veel geld…

Een halve minuut Super Bowl-reclame, uitgezonden op NBC, kost gemiddeld zo’n 4 miljoen euro, wat neerkomt op 130.000 euro per seconde. Maar daar blijft het niet bij. De bedrijven investeren ook fors in de productiekosten. Een reclame van automerk Chrysler, met in de hoofdrol rapper Eminem, kostte in 2011 ongeveer 8,5 miljoen euro om te maken. Inclusief de zendtijd spendeerde het bedrijf dus 12,5 miljoen euro aan amper een halve minuut Super Bowl-zendtijd.

Genoeg over geld geluld; laten we kijken waar die dollars naartoe zijn gevlogen.

Tide – It’s all the tide ads

In één reclame je product linken aan ALLE andere superbowlreclames. Ja, bij Tide hebben ze dit jaar goud in handen. De wasmiddel reclame rekent af met alle clichés in andere reclames én zorgt er tegelijkertijd voor dat je vanaf nu altijd let op de (schone) kleding in commercials. Tide is wat ons betreft daarom de winnaar van dit jaar.

Amazon – Alexa loses her voice

Alexa, het nieuwe speeldingetje voor de Amerikanen is haar stem verloren. Maarrrr geen paniek er zijn een aantal mensen die maar wat graag haar back-up spelen.

Tourism Australia – Crocodile Dundee

Crocodile Dundee is back! Wat lijkt op een trailer voor een nieuwe film, blijkt uiteindelijk een reclamespot voor Australië te zijn. Goed bedacht én goed uitgewerkt; Australië staat in ieder geval wel ons ons lijstje van vakantiebestemmingen.

Michelob Ultra – The perfect fit

Wanneer acteur Chriss Pratt hoort dat hij een rol mag spelen in de nieuwe Michelob Ultra bier reclame, weet hij zeker dat hij de aangewezen persoon is om het biermerk te vertegenwoordigen. Maar is niet elke bierliefhebber daar eigenlijk heel geschikt voor?

ETRADE – This is getting old

Etrade legt in deze reclame een vinger op de zere plek van veel Amerikanen; het ontbreken van een stabiel pensioen. Door middel van humor weten ze dit echter wel op een hele leuke manier te brengen.