Met de intrede van de lente worden de dagen weer langer. Helaas geldt dit niet voor online video’s. Omdat de aandachtsspanne van de kijker inmiddels even lang is als het geheugen van een goudvis moeten we de lengte van reclames inkorten. Zes seconden is volgens Youtube de nieuwe status quo.

59% van de millennials klikt een advertentie op Youtube na de eerste 5 seconden weg. Dan rest je als medium dat voornamelijk draait op advertentiekosten nog maar een ding: de lengte van je reclames inkorten tot een luttele 6 seconden.

Kort hè

‘Nou BLIK, daar ga je… met je mooie praatjes over storytelling’, horen we je denken. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Toegegeven, zes seconden is kort. Heel kort. Maar toch lang genoeg om een verhaal te vertellen. Daarnaast werkt storytelling vooral op de lange termijn goed voor je merk. Dus pak ze in met je zes seconden video en maak daarna een lange video waarmee je ze voorgoed aan je merk verbindt.

Laat me raden, jij wilt overtuigt worden door een voorbeeld. Nou kijk onderstaande zes-seconden-topper dan maar even.

Best sterk, niet? Enfin, een zes seconden video vraagt dus om veel creativiteit. Je hebt namelijk maar een paar seconden om je situatie en karakter(s) te introduceren, je verhaal te doen én de clue te vertellen.  Alles moet dus kloppen en deze losse elementen moeten elkaar (nog meer dan in elke andere vorm van film) versterken. Creatieveling Maud Deitch uit New York wist dit mooi te verwoorden:

”Think of your story like a joke. Distill it down to the punchline and then figure out how to build that with whatever tools you have at your disposal.” 

Een goede zes seconden video maken is lastig, blijkt als we er een aantal bekijken. Het is zoveel meer dan een korte versie van de alom bekende 30 seconden video. Je moet je verhaal op een compleet andere manier vormgeven. Het is vergelijkbaar met de ‘six word stories’. Kleine verhaaltjes van zes woorden, waarmee je (door gebruik te maken van de fantasie van de kijker) toch een compleet verhaal kunt neerzetten.

Dit soort mini verhaaltjes zijn voor schrijvers niets nieuws en ook bij andere ‘ouderwetse’ media als radio en televisie wordt al jarenlang gebruik gemaakt van zeer korte reclames. De radioreclame van 123inkt.nl vertelt in vijf seconden waar je snel en voordelig inkt kunt kopen. Meer dan vijf seconden hadden ze daar niet voor nodig. Ook op televisie is het ”De klok wordt mede mogelijk gemaakt door” spotje een bekende manier om mensen op het bestaan van je merk te attenderen. Weliswaar niet bijster creatief, maar misschien wel doeltreffend.

Maar waar komt die zes seconden eigenlijk vandaan? Ongetwijfeld vanuit Google zelf; die aan de hand van data-analyse heeft bepaalt dat zes seconden een geschikte tijd is. Zes seconden wil de kijker namelijk nog wel wachten zonder weg te klikken en zes seconden blijkt nét genoeg om een boodschap in kwijt te kunnen. Een ander Amerikaans bedrijf kwam na onderzoek tot de conclusie dat wanneer je de kijker voor het eerst bereikt, geldt: hoe korter, hoe beter. Bij een tweede contactmoment kan de lengte iets verhoogd worden van 6 naar 15 seconden. Hun theorie hierachter is dat wanneer iemand nog nooit van je merk gehoord heeft, diegene er ook geen tijd aan zal willen besteden.

Dan blijft er nog één vraag over; zijn wij (of eigenlijk onze hersenen) in staat in zo’n korte tijd een verhaal tot ons te nemen? Volgens Mia Kuhn (TBWA) en Topher Cochrane (Leo Burnett) wel.

”One word, one image, one second is enough for someone to be drawn in. The story we chose to tell, of a little girl blowing out her birthday candles, can spark a myriad of thoughts and emotions, leaving the viewer with a desire to watch more. That’s the beauty of storytelling.”

“I was surprised by the efficiency and power of images, and the elasticity of the brain. It’s only six seconds. 180 frames. But watching the film, our brains aren’t really constrained by time. The images feel much longer to me in my memory.”

Oké, wij zijn overtuigd. Kom maar door met die aanvragen voor zes seconden video’s. Maar niet allemaal hoor… Film blijft namelijk een prachtig medium om wat tijd voor uit te trekken. En uit ander onderzoek (tja, welke moet je nou geloven?) blijkt dat we in deze tijd van haast en vlug-vlug juist wél tijd willen uittrekken voor een lange video. Wij snappen door bomen het bos nu ook niet meer, maar een ding is zeker: VIDEO IS DA BOMB, of het nou lang of kort is.

Moet jij niet eens de frisse lucht in?