Bij BLIK zijn we gek op verhalen. En dat is niet zonder reden; wij geloven namelijk in de kracht van het verhaal. Dit zogenoemde storytelling is hot, maar hoe vertel je een goed verhaal? Daarover schrijven we in deze blog.

Waarom een verhaal?

Dit zal je bekend voorkomen: je kijkt naar een reclame of luistert naar een presentatie en na de tijd herinner je eigenlijk maar weinig van wat je net gehoord of gezien hebt. Grote kans dat de inhoud je niet aansprak, of dat je je er niet mee kon identificeren. Dit gebeurt vaak als reclames of presentaties volgepropt zijn met cijfers of andere vormen van informatie.

Wat beter werkt is je kijker op emotioneel niveau aanspreken. Je doet dit door een herkenbaar verhaal te vertellen, een verhaal waarmee je kijker zich kan identificeren. Een goed verhaal voelt alsof je erbij was, je het hebt gezien, of zelfs ervaren. Als dit gebeurt zal je kijker de boodschap niet snel vergeten en als het écht goed is, zelfs doorvertellen aan anderen.

Kun je er geen pakkend verhaal van maken? Dan is er iets mis aan je content, want zoals dit gezegde mooi verwoordt: ‘if you can’t tell it, you can’t sell it.’

Het waarom als uitgangspunt

Ik ga even wat hippe marketingtermen opnoemen; Value-based marketing, Purpose driven marketing of Golden circle marketing. Hoppa, die krijg je van mij. Gratisch. De overeenkomst tussen al deze toffe termen is het ‘Waarom’. Waarom doe je als bedrijf wat je doet? Marketinggoeroe Simon Sinek beargumenteert dat écht goede communicatie ontstaat als je het ‘waarom’ als uitgangspunt neemt. Veel bedrijven communiceren echter vanuit het ‘hoe’ en ‘wat’. Logisch, want dit is meer voor de hand liggend. Iedereen kan uitleggen ‘wat’ het bedrijf precies doet en ‘hoe’ dit uitgevoerd wordt. Echter is het veel waardevoller om te weten ‘waarom’ een bedrijf iets doet. Wat zijn de drijfveren, wat is het geloof, wat wil het bedrijf bijdragen of bereiken?

TheWhySimonSinek

Het ‘waarom’ is dus vaak moeilijker uit te leggen dan het ‘wat’ of ‘hoe. Vergelijk het met een relatie. Uitleggen ‘waarom’ je precies van iemand houdt is niet altijd makkelijk. Het ‘voelt goed’ is een veel gehoord antwoord. Je wordt niet op iemand verliefd door logica, maar door het volgen van je hart, door te doen wat goed voelt. Hier sluit storytelling naadloos op aan. Je creëert daarmee namelijk een bepaalde gedachte of gevoel rondom een merk, die goed voelt. Vervolgens sluit de kijker je in zijn hart en dat is zoveel meer waard dan gekozen worden op basis van feiten, cijfers en andere vergankelijke zaken.

Een solide verhaal

Heb je eenmaal je ‘waarom’ helder voor ogen, is het tijd om aan je verhaal te gaan werken. Een goed verhaal bevat altijd de volgende vijf basiselementen.

De hoofdpersoon

De belangrijkste speler in je verhaal. Kies of bedenk je hoofdpersoon nauwkeurig. Het moet iemand zijn waar je als kijker automatisch belangstelling voor hebt. De hoofdpersoon kan trouwens ook je bedrijf, product of dienst zijn.

Empathie

Zorg dat de kijker met de hoofdpersoon kan meevoelen, zich ermee kan identificeren. Jouw doel is dat er een psychologische band tussen de kijker en de hoofdpersoon ontstaat.

De uitdaging

Een moeilijk te realiseren doel of een moeilijk te overwinnen obstakel.
Je hoofdpersoon moet dit graag, heel graag, willen bereiken.

Conflict

Het conflict maakt dat de uitdaging zo moeilijk te overwinnen is. De hoofdpersoon moet er keihard voor strijden. Hoe groter het obstakel, hoe meer emotioneel je betrokken raakt.

Moed

Om het doel te behalen zal de hoofdpersoon moedig of heldhaftig moeten zijn,  zich van een andere kant laten zien of op een andere manier zichzelf onderscheiden. Iets waardoor je als kijker een nóg sterkere band met de hoofdpersoon opbouwt.

In de praktijk

Laten we kijken naar een recent voorbeeld van storytelling. Afgelopen maand riep Bavaria carnaval-vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren in het leven. Grote kans dat je de campagne bent tegengekomen, want binnen een dag hadden 100.000 mensen de petitie getekend. In deze campagne strijden Bavaria en Sjefke er samen voor dat carnaval een vrije dag wordt.

Bavaria is zo’n  bedrijf dat zijn ‘waarom’ duidelijk voor ogen heeft. Als echt Brabants familiebedrijf is het hun doel om mensen bij elkaar te brengen; het verbinden en verbroederen van de bevolking. Carnaval is bij uitstek een feest dat je samen viert en is daarmee een uitstekende kapstok voor dit verhaal.

De campagne rust stevig op de hierboven genoemde bouwstenen.

Hoofdpersoon: Vrijheidsstrijder Sjefke is iemand waar je je als kijker mee wil identificeren. Heldhaftig, afkomstig uit de regio en iemand die het verhaal goed weet te brengen.
Empathie: Iedereen kent wel een Sjefke, het is zo’n man die altijd in is voor een praatje, altijd zin heeft in een feestje; je snapt zijn probleem en wil hem graag helpen om het op te lossen.
De uitdaging: al jarenlang spenderen carnavalvierders massaal hun zuurverdiende vakantiedagen aan dit feest (en met liefde).  Maar dat is toch niet normaal? Dat moet toch een keer afgelopen zijn; it’s your RIGHT to party. Die vrije dag moet en zal er komen!
Conflict: De overheid; het zal ook eens niet. Wat kan één man doen tegen zo’n log bestuurlijk apparaat? Juist: niks… Maar samen, samen moéten ze wel luisteren. 40.000 handtekeningen is het doel. Ten strijde!
Moed: De vuistslag op tafel, de tone of voice, het onverschrokken gezicht. Sjefke is niet bang, Sjefke loopt voorop en jullie beste kijkers, jullie zullen volgen!

Chapeau Bavaria (of beter gezegd reclamebureau Fama Volat / Blauw Gras), want deze campagne is dus helemaal af. De elementen kloppen en het spreekt je aan op je gevoel: iedereen heeft een kleine vrijheidsstrijders in zich, iedereen houdt wel van een feestje en (bijna) iedereen drinkt wel eens een biertje. En ook al vier je zelf geen carnaval, of kom je uit het puntje van Groningen; je voelt de verbinding en wil meestrijden. Één voor allen, alleen voor één!

Weet je aan wie Sjefke ons doet denken?