Lisa hier! BLIK’s productiestagiair die heel graag haar filmfeitjes kwijt wil. Lisa studeert Media en Cultuur aan de UU en maakt je vandaag wijzer over ‘Cinema of Attraction’.

Bij BLIK zijn we ervan overtuigd dat storytelling het krachtigste middel is om de kijker te raken. De emotie van de kijker kan ook op een andere manier worden losgemaakt, namelijk door een film spectaculair te maken. Een mooie term uit de filmwereld hiervoor is “Cinema of Attraction.”

Film-feitje!

Met de term Cinema of Attraction, zoals filmwetenschapper Tom Gunning in 1990 gebruikte, wordt er verwezen naar de allereerste film periode, toen cinema nog voornamelijk als een attractie werd gezien. Wat als je nog nooit een film hebt gezien, in een zaal zit en er opeens een trein recht op je af ziet komen? Daar gaat je hart wel sneller van kloppen en maak je dat je weg komt. Een van de eerste films, Arrival of a Train,  bracht deze sensatie teweeg in de 19e eeuw. Spectaculairder dan bewegende beelden kan het toch niet worden?!

Hollywood bloeide op en door de nieuwe montage- en filmtechnieken die in het leven waren geroepen, daarmee ook het belang van storytelling. Jeeeh! Toch betekende dit niet dat het spectaculaire aspect van film ondergeschoven kindje werd. Het blijft natuurlijk gaaf om beelden uit het scherm te zien poppen in de nieuwste 3D film. Of om door de fictieve wereld van Dali te lopen met behulp van een 360 film.  

HALOlujah

Ook door special effects worden je zintuigen geprikkeld. Want zeg nou zelf: ook explosies, vuurwerk en vette stunts geven je een vette kick. Dan moet het er natuurlijk wel echt uit zien. Dit is dan ook de reden dat Tom Cruise zijn grenzen verlegde door als eerste acteur de zogenaamde HALO-sprong te doen voor de nieuwe Mission Impossible film. Hierbij is hij uit een vliegtuig gesprongen op een hoogte van 25.000 voet en wordt de parachute op het laatste moment opengetrokken. HALOlujah!

This is Cinema of Attraction

Vallende mensen, vliegende kogels en brandende auto’s… Ja, ook in videoclips komen dit soort dingen voor. De spraakmakende videoclip This is America van Childish Gambino speelt met film als attractie. Want wat is belangrijker: entertainment of het achterliggende verhaal?

Een interpretatie die vaak naar boven komt, is dat de videoclip kritiek geeft op oppervlakkige entertainment en dat er meer oog moet zijn voor de problemen in de wereld. Hoewel de symboliek in deze clip erg sterk is, blijft er altijd een paradox bestaan, omdat Childish Gambino door middel van entertainment in de schijnwerpers komt te staan. Je blijft in ieder geval vol verbazing naar de shockerende videoclip kijken door de vrolijke dans die afgewisseld wordt met bloederige schietpartijen…

In het lef dat de makers van Mission Impossible en Childish Gambino tonen, geloven wij heilig. Met lef maak je films die je raken in je hart!