Vroeger was alles beter. Althans, dat hoor je oude zuurpruimen vaak zeggen. Toch duiken er de laatste tijd steeds veel reclames en video’s op met zo’n nostalgisch randje. In deze blog zoeken we uit waardoor deze reclames je zo aan vroeger doen denken.

Kleur

Met kleur kun je eindeloos veel doen. Je kunt iets warm of koud laten aanvoelen, iemand eruit laten springen, of juist in de massa laten verdwijnen. Wat opvalt aan deze reclames is dat per shot gekozen is voor één kleur, althans elk shot heeft een duidelijke hoofdkleur.  Dit eentonige kleurgebruik doet denken aan het beeld wat wij kennen van de eerste generatie kleurentelevisies. Televisies destijds konden aanzienlijk minder goed kleuren weergeven dan tegenwoordig. Dit resulteerde erin dat kleuren niet mooi in elkaar overvloeiden, maar dat kleuren veel meer ‘verdeeld’ in beeld kwamen. Zoals bij onderstaande afbeelding van een oude televisie.

Ouderwetse kleurentelevisie

In deze screenshots uit de reclames zie je dat er telkens één kleur uitspringt.

Er is in de video’s duidelijk gekozen voor één hoofdkleur.

Kaders

Alledrie de video’s wisselen in rap tempo tussen verschillende formaten. Waar 16:9 tegenwoordig het formaat van de meeste beeldschermen is, was dit vroeger het meer vierkante 4:3. Door in de reclames vaak te wisselen tussen verschillende formaten, krijgt de video een nostalgisch gevoel. Ook zijn er aan de reclames diverse kaders toegevoegd. Kaders die je in hedendaagse film niet meer tegenkomt, maar je vroeger wel vaker zag. Denk maar eens terug aan een ouderwetse fotorol.

35mm film roll
Ouderwetse fotorol.

Hieronder zie je de verschillende kaders die in de reclames gebruikt worden.

Het gebruik van verschillende soorten kaders binnen de video.

Art

Een belangrijk element om de reclames oud aan te laten voelen is de art direction, ofwel alle attributen die worden toegevoegd om een bepaalde stijl te creëren. In deze reclames zijn dat voornamelijk spullen uit de jaren 90. Herkenbare voorwerpen als bierviltjes, oude auto’s en kleding die populair was in deze jaren.

Ouderwetse voorwerpen en kleding in de art direction.

Filter

Filters, je kent ze vast van Instagram. Een filter kan gebruikt worden om een video die oude look te geven.
Bijvoorbeeld door te laten lijken alsof het beeld ‘kapot’ is, of opgenomen is met een slechte camera (grote pixels in beeld). Wederom een knipoog naar vroeger, waarin de resolutie van beelden veel lager was dan tegenwoordig.

Het gebruik van ouderwetse filters over het beeld.

 Waarom?

Tjsah, dat is een vraag die de makers het best kunnen beantwoorden. Wij vinden deze stijl in ieder geval erg gaaf en het geeft ons een warm en ietwat nostalgisch gevoel. Want wie denk er niet af en toe met weemoed terug aan die ‘goede oude tijd’? Met deze video’s waan je je weer heel even in de zorgeloze tijd van je jeugd of roept het herinneringen op van je vrije studentenleven.

Veel plezier met de 4 video’s!

Sire – Luister naar de toekomst

Stem van de nacht

Naaz – words

About you

Ook een reclame laten maken?