Als merk wil je niets liever dan klanten aan je binden natuurlijk. Video is dé perfecte tool die je daarmee kan helpen. Echter; zo’n video moet wel een beetje passen bij jouw merk. Als organisatie heb je namelijk altijd een aantal eigenschappen die herkenbaar zijn voor je klanten. Deze eigenschappen kun je koppelen aan een bepaald archetype. Psycholoog Carl Gustav Jung heeft 12 universele archetypes beschreven die worden gevormd door onbewuste ambities en aspiraties. Hieronder worden de twaalf archetypes omschreven. Herken jij jouw organisatie in een van deze archetypes? Dan ga ervoor!

The Regular Guy | De gewone man

Kenmerken: collectief en controle

Sta jij altijd klaar voor je klant als het even niet goed gaat, of als hij even snel wat nodig heeft? Geef jij je klant een beetje simpelheid in zijn leven? Dan ben jij voor je klant ‘The Regular Guy’. Denk maar aan bedrijven als de Ikea of de Hema. Jij houdt het graag simpel en doet geen rare dingen. Je mag natuurlijk wel vermakelijk en vrolijk zijn in je films.

The Lover | De Verleider

Kenmerken: collectief en loslaten

Als je ‘De Verleider bent’, geef je jouw klant een product waarmee ze zichzelf even wat kunnen gunnen zoals: schoonheid, lust, passie en verleiding. Nespresso, Dior en Magnum geven de klant puur genot. Verleid jouw klant dan ook in je filmpje met mooie, haast sensuele zinnen, adembenemende beelden en prachtige poëzie. Ondermijn je rol als verleider niet met humor of zakelijkheid.

De Nar | The Jester

Collectief en Loslaten

Als je ‘De Nar’ bent, breng jij je klant ontspanning, lol en vrolijkheid. Zo brengt Amstel vrienden samen en wordt je vrolijk van Fanta. Een grappige film werkt in zo’n geval heel goed. Een film voor een merk als dit, moet bij de kijker een glimlach op zijn gezicht toveren.

The Ruler | The Leider

Individueel en Controle

Geef jij je kijker een beetje vastberadenheid, succes en besluitvaardigheid? Dan ben jij voor je klanten een leider. Denk hierbij aan merken als Mercedes en Rolex. Bij dit archetype zie je vaak een wat zakelijkere, nette film, waarin esthetiek een must is en artisticiteit een don’t. Laat je visie op een heldere manier zien.

The Caregiver | De verzorger

Kenmerken: collectief en controle

Kiezen klanten jou als ze verzorgd willen worden? Laat dan zien dat je ze altijd verzorgd. Dit doe je niet alleen met je product, maar ook met je film. De verzorger geeft veiligheid en is maatschappelijk betrokken. Nivea, Dove en P&G zijn hier heel goed in. Bekijk de onderstaande film maar eens.

The Creator | De Schepper

Kenmerken: individueel en loslaten

‘De Schepper’ geeft zijn klanten originaliteit en innovatie. Door zelf creatief te zijn, of om mensen de kans te geven om zichzelf te uiten. Neem BLIK bijvoorbeeld. Wij geven organisaties de kans om zichzelf zo goed mogelijk over te brengen, waardoor zij hun kijkers kunnen raken. Als je dit bent voor je klanten, zul je in je uitingen creatief en origineel moeten zijn. Denk ook aan Apple en Lego.

De Rebel | The Outlaw

Kenmerken: collectief en loslaten

‘De Rebel’ ziet de regels om gebroken te worden. Hij geeft de klant een kans om tegen conventies in te gaan en toont graag het rebellerende dat iedereen in zich heeft. De film moet daarom stoer en uitdagend zijn. Zorg dat de vorm die je kiest ook rebels is.

The Hero | De Held

Kenmerken: individueel en loslaten

Vind jouw klant in jou zijn grote motivator? Kan hij door jou een beetje held zijn? Geef hem dan ook films die hem zo doen voelen. Maak je films stoer en overtuigend. Nike is een bekend voorbeeld van ‘De Held’, maar Under Armour laat met deze film perfect zien waar het bij een held om gaat: It’s what you do in the dark, that puts you into the light.

The Magician | De Tovenaar

Kenmerken: individueel en controle

Jouw product geeft de klant de mogelijkheid om even buiten de werkelijkheid te stappen. Dit maakt je ‘De Tovenaar’. Voor een pakkende film moet je de kijker meenemen in een beleving en geef je hem het gevoel dat alles mogelijk is. Als je het goed doet, hoef je helemaal niet meer realistisch te zijn. Voorbeelden van tovenaren zijn Mastercard, Disneyland en Red Bull, die je een gevoel geeft dat je kan vliegen.

The Innocent | De Onschuldige

Kenmerken: collectief en controle

Geef jij je klanten de mogelijkheid om in het goede te geloven? Ben je puur, optimistisch en en hou je het simpel? Dan ben je voor jouw kijkers de onschuldige. Vroeger werd altijd Coca Cola genoemd vanwege het beetje Happiness dat ze verkochten, maar de laatste jaren wordt het hard om nog te bewijzen dat het suikerrijke, plasticsoep veroorzakende bedrijf dit nog is. Je kunt denken aan Zonnatura, Innocent (het vruchtendrankje) en Qurrent.

The Sage | De Wijze

Kenmerken: individueel en controle

Soms heb je een product nodig dat je kennis geeft en je helpt om logisch na te denken. Dan kunnen wijze merken zoals Wikipedia, maar ook Philips of Trouw je helpen. Wees wat formeler, zodat je kijkers ook zullen geloven dat jij zelf logisch en betrouwbaar bent. Het is bij ‘De Wijze’ extra belangrijk om niet te zijn zoals je doelgroep is, maar om duidelijk te maken wat de doelgroep aan jou heeft.

The Explorer | De Ontdekker

Kenmerken: individueel en loslaten

Last but not least: ‘De Ontdekker’ zorgt ervoor dat je klanten vrijheid vinden. Hij geeft hen eigenheid, authenticiteit en avontuur.Denk maar aan merken als Lonely Planet en AirBnb. Ook in je video moet dit gevoel terugkomen, zoals hieronder in de reclame van Bever.

En nu aan de slag!

Een goede film begint dus bij het uitzoeken welk archetype je bent. Dat kan lastig zijn, want misschien herken je je in meerdere typen. Kies er toch één; degene die het dichtst bij je staat. Je kunt in je film namelijk geen twee verschillende boodschappen verkondigen, dat doet afbreuk aan je geloofwaardigheid.

Wil je meer weten over archetypen, of wil je samen met ons uitzoeken welk archetype je bent en met die informatie een spetterende film maken? Schuif dan snel eens aan voor een bak koffie!

Zwart of met suiker?