Ook wij hebben een haat-liefdeverhouding met reclames. Maar hoewel zeker 75% van alle reclames tenenkrommend zijn, is die resterende 25% stiekem vaak erg leuk. Voor de leukste reclame bestaat er sinds 1995 een prijs: de Ster Gouden Loeki!

Wijlen Loeki (voor niet ingewijden Loeki de Leeuw) is een pop die van 1972 tot 2004 schitterde op de Nederlandse televisie. In korte sketches vrolijkte hij de vaak suffe reclameblokken op door zijn onhandigheid. Zijn kreet ‘Asjemenou’ werd wereldberoemd (nouja, in Nederland dan).

Loeki is zo onlosmakelijk verbonden met reclame dat de prijs voor de beste reclame zelfs naar hem vernoemd is; de Gouden Loeki. Nu de 10 finalisten van 2017 bekend zijn bekijken wij vast wie volgens ons de winnaar mag worden. Stemmen kan natuurlijk via www.goudenloeki.nl

 Onze top 5!

Zoals een oud Hollands gezegde ons leert: ‘less is more’, behandelen we vandaag niet tien, maar slechts vijf reclames. Kijk, dat schiet lekker op. Hier komen ze!-

 Zit – Volkwagen (DDB & Tribal Amsterdam)

Er zijn maar weinig reclames van automerken die zich profileren door middel van humor. Jammer, want wij kunnen ze erg waarderen. (Zie ook Roboboy – Volkswagen, een groot gemis in deze top 10). Volkswagen raakt in deze reclame de juiste snaar door het gebiedende woord ‘Zit’ op een andere manier in te zetten. Slim.. en erg grappig uitgevoerd met de keuze voor een stoere, maar toch zeer grappige hond.

 Schoolvrienden – ohra (Joe Public)

Een klein verhaaltje, tot in de puntjes uitgedacht en dan ook nog een hele leuke plottwist; chapeau! Knap om te zien hoe er in 28 seconden een rond verhaal wordt verteld. Verder vinden we de locaties, styling, casting en het camerawerk helemaal kloppen. Een kanshebber dus!

 Achter het behang plakken – Gamma

(Joe Public)

Deze reclame is onderdeel van een kleine serie waarin de beschermende vader maar moeilijk kan wennen aan het feit dat zijn ‘kleine meisje’ niet meer genoeg heeft aan hem als enige man in haar leven. De reclames zijn het leukst als je ze in chronologische volgorde bekijkt, dus zoek ze even op (ze zijn het waard). Sterk aan deze reclame is de herkenbaarheid. Het zijn gewone mensen, met gewone problemen die gewone klusjes in en rond het huis uitvoeren; perfect dus voor een bouwmarkt waar iedere ‘gewone’ mens in zijn leven zal zijn geweest.

 Appie Christmas – Albert heijn (tbwa/Neboko)

Maar liefst drie kerstcommercials hebben het dit jaar tot in de top 10 geschopt. In onze eerdere kerstreclame-blog verkozen wij de reclame van de Albert Heijn al tot winnaar.  We pakken voor het gemak het ‘jurycommentaar’ uit die blog er even bij:

” Het thema is actueel, de reclame is prachtig bedacht én gedraaid. Hij zorgt voor een brok in je keel, vertedert en geeft je een warme glimlach door de prachtige kerstboodschap die vertelt wordt. Helemaal kerst dus.”

 Gezonder eten – Jumbo (Alfred international)

Jumbo is een echte familie-supermarkt (tjah, dat is niet echt een begrip maar je snapt wel wat we bedoelen). De reclames met dit lekker Hollandse gezin toveren steevast een glimlach op ons gezicht. Toegegeven, het zijn geen meesterwerken, maar ze zijn vermakelijk en passen vooral ontzettend goed bij het gevoel wat de Jumbo wil uitstralen. En hoewel dat vanzelf lijkt te gaan is dát juist wat deze reclames zo ontzettend goed maakt.

 En de winnaar…

Hier hoeven we niet lang over na te denken: Schoolvrienden van Ohra gemaakt door Joe Public is wat ons betreft de absolute winnaar. Een jaloersmakend sterk maar toch simpel concept, perfect uitgevoerd, gecast, gefilmd etc.  Ook de andere reclames in deze serie zijn helemaal leuk. Grote pluim voor Joe Public die met maar liefst drie reclames in de top 10 van dit jaar staat. Onze stem gaat naar jullie!

ASJEMENOU!