We schreven onlangs al over de leukste sinterklaasreclames, maar nu is het tijd voor het echte werk: de kerstreclame! Kerst is dé gelegenheid om eens flink uit te pakken; ook voor de reclamewereld. In deze blog bekijken we de kerstreclames van drie grote supermarktketens.

De kerstgedachte

De kerstgedachte is simpel: samenzijn met familie en geliefden en daarmee lekker eten. Iedereen die niet uit eten gaat, zal z’n kerstboodschappen doen bij de supermarkt. Een belangrijke tijd voor supermarkten dus én een uitgelezen kans om met een prachtige, hartverwarmende reclame de klanten de winkel binnen te trekken.

In deze blog bekijken we drie kerstreclames van de grootste supermarktketens van ons land; de strijd der titanen dus eigenlijk.  Alledrie kerstreclames zijn tot in de details uitgewerkt en prachtig in beeld gebracht. En hoewel dit kaarsrecht tegen de kerstgedachte ingaat, bekijken we in deze blog welke supermarkt zich volgens ons de winnaar van de strijd om de mooiste kerstreclame mag noemen.

Reclame 1: Albert Heijn

Albert Heijn speelt met haar reclame in op een actueel thema: eenzaamheid onder ouderen. In een hartverwarmend kort verhaal zien we hoe een bejaarde man dit jaar kerst viert bij zijn nieuwe liefde. Alles aan deze reclame klopt; de casting, de shots, de sfeer en de muziek. En hoewel het moment dat de bejaarde man nét nog even de winkel in mag bij sluitingstijd misschien aanvoelt als een moetje, kunnen wij ook wel genieten van dit zoetsappige moment; het is tenslotte kerst. Wat we jammer vinden is dat de feestelijke ontlading op het einde vrij minimaal is. Na een emotioneel begin zou een feestelijk einde wat ons betreft deze reclame nóg mooier maken.

Reclame 2: Plus

De tweede reclame die we bekijken is van de Plus supermarkt. Qua verhaallijn komt deze erg dicht in de buurt van de Albert Heijn reclame, want ook deze reclame valt binnen het thema ‘alleen vs samen’. De reclame vertelt het verhaal van een jong meisje dat door de scheiding van haar ouders zowel bij haar vader als bij haar moeder voorbereidingen op kerst treft. Haar grootste wens is echter om met beide ouders aan de kersttafel te zitten.

Ook deze reclame is schitterend gemaakt. Qua emotie raakt die ons het hardst. Het is een verhaal waar je je als kijker goed in kan verplaatsen. Muzikaal begeleid door het nummer ‘To build a home’ kun je bijna niet anders dan met het meisje meevoelen, wat toch wel zorgt voor een kleine brok in je keel. Toch voelt het einde een beetje wrang. Ja; het meisje is gelukkig, maar de vader zit toch misschien wat onwennig aan de tafel met z’n ex vrouw en schoonfamilie. Hoewel de film je zeker raakt, roept het wat ons betreft niet direct het warme, vrolijke gevoel op wat je wil hebben bij het kijken van een kerstreclame.  Wat opvalt aan deze eerste twee reclames is dat er erg weinig aandacht is voor de producten van beide supermarkten. Ja, dit zou het verhaal misschien niet ten goede komen, maar het blijven reclames voor een supermarkt..

Reclame 3: Jumbo

De derde reclame komt van de Jumbo. Deze reclame is het meest ‘eigen’, met de vertrouwde familie (o.a. met vader Frank Lammers) die gezellig samen kerstvieren in een bungalowhuisje in de sneeuw. In deze reclame worden ruimschoots de lekkerste producten van de winkel vertoond. Het camerawerk hierbij zorgt dat het water in je mond komt te staan. Hoewel Jumbo niet zo hard op de emotie speelt als de andere twee reclames, hebben ze toch een leuk verhaal neer weten te zetten. Deze reclame voelt door de hulp van alle bosdieren wat magisch, iets wat prima past in de sferen van kerst. Jumbo is de enige van deze reclames die humor gebruikt, zoals we het hele jaar door gewend zijn van alle drie de winkels. Een goede keuze, maar als er een reclame moment in het jaar is, waarop je kan uitpakken qua emotie is het wel met kerst. Los daarvan vinden wij de reclame helemaal af: hij is mooi gemaakt en klopt qua  inhoud en gevoel. Je krijgt er zin van in kerst en dat is uiteindelijk ook gewoon het belangrijkste.

En de winnaar is…

De reclame van de Albert Heijn! Deze kerstreclame is wat ons betreft de winnaar omdat hij helemaal klopt. Het thema is actueel, de reclame is prachtig bedacht én gedraaid. Hij zorgt voor een brok in je keel, vertederd en geeft je een warme glimlach door de prachtige kerstboodschap die vertelt wordt. Helemaal kerst dus.

Alvast een fijne kerst gewenst!

Zelf een (kerst)reclame laten maken?